Skandinavisk design – farger og lys

Skandinavisk design er fremdeles i skuddet, etter at det nå har vært ganske trendy i mange år i deler av verden. Denne nordiske måten å designe på har altså vist en stayerevne og ennå ikke gått av moten, og det må skyldes visse spesielle egenskaper ved denne stilen. Man merker jo hvor godt skandinavisk design har slått an når man ser på hvor mange i utlandet som har kopiert nord-europeiske former og farger innenfor interiør, møbler, og kunsthåndverk de siste årene. Skandinavisk design er hipt, kult, og trendy. Men hva er det egentlig, og hva er de grunnleggende årsakene til at det har blitt en så stor suksess?the-background-968356_960_720

Mange legger vekt på at det er lyset som mest av alt definerer skandinavisk stil. Nordmenn og andre nordboere har unektelig sitt eget og litt spesielle forholdt til sola og lyset. Det skyldes som alle forstår de store sesongbaserte variasjonene i mengden av sollys, med de mest ekstreme utslagene aller lengst nord – mørketid og midnattssol. Mens andre deler av verden studerer årstidene ut fra temperatursvingninger, vindretning, eller at det blir mer eller mindre nedbør, er det i Skandinavia fremfor noe lyset som definerer de forskjellige årstidene. Det gjelder selvfølgelig spesielt sommeren og vinteren. Den nordiske sommeren er ikke alltid så varm, men den er guddommelig lys og klar. Store vinduer åpner porten opp for lyset, og de duse og blasse fargene lar det spille rundt om kring i de åpne rom.

Denne forkjærligheten for lyset knytter seg også an til den store besettelsen med friluftsaktivitet som preger den skandinaviske folkesjelen. Så lenge det er lys, må man være ute og benytte seg av det. Man kan selvfølgelig ta seg en utepils i ro og mak, men aller helst skal man ut i naturen. Gåturer, sykling, kano eller kajakk, svømming – og om vinteren, ski, snøbrett, og skøyter. Når man ikke er ute, kan man trekke med seg noe av naturen inn i huset, enten det er planter, lav eller mose, stein, eller møbler i kortreist tre bearbeidet som ordentlig håndverk. Balkongen er selve symbolet på denne lengselen etter å være ute, et slags forsøk på å være ute selv når man er inne, eller omvendt.

Stilren, men enkel eleganse preger skandinaviske hjem. Det gjelder kanskje spesielt svenske hjem, der man holder litt mer på tradisjonene enn i Norge. Der finner man bestefarsklokkene og lysekronene i krystall, og ikke minst de store og ekstravagante sengene med sine finurlige mønstre i metall eller tre. Her blander man landsbygdas gamle tradisjoner med solide, litt sta valg av materialer som for noen hører hjemme i en svunnen tid. Kanskje er det litt sånn i Sverige fordi den egentlige, levende landsbygda har blitt borte, men i hvert fall så lever den videre i nostalgikernes verden. Mens Norge fortsatt har noen bønder og litt bygdeliv igjen, har Sverige på mange måter bare den romantiske ideen om dette livet tilbake – men det er kanskje ikke så verst det heller? Noen ganger er jo fantasien mer forførende enn virkeligheten.

Fargebruken er et av de viktigste trekkene ved den skandinaviske designbølgen. Man ser mye av de kjølige og nøytrale, levende men likevel upretensiøse, fargene hos skandinaviske designere og for så vidt også i vanlige skandinaviske boliger. Lyseblått, for eksempel, er en farge som sjelden brukes ellers i den vestlige verden. Slike duse farger som lyseblått og lysegult, eller også lysegrått og beige, passer imidlertid godt inn i det nordiske fargebildet. Det bidrar til å gi en følelse av avslapping og velvære, i kontrast med de alminneliggjorte hvite veggene som finnes mange steder i verden. Noen steder kan det også brukes litt sterkere farger, for eksempel for å sette litt krydder på kjøkkenet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *